Your Voice - Year 2018

    • List of feedback/ suggestions/ questions below are from public who have submitted to improve quality of services. Thank you for your support.
    •  
NO. USER FEEDBACK / SUGGESTIONS/ QUESTIONS FEEDBACK / ACTION
1. JIMSON BIN EBING Salam Sejahtera,

Terima kasih atas jawaban yang profesional daripada pihak SPA mengenai cadangan/pendapat dan kritikan saya selama ini. Semoga pegawai-pegawai pengurusan dalam SPA sentiasa berjaya dan lebih prihatin kepada golongan-golangan yang tertindas khususnya mereka yang berada dalam gred 19 dan mempunyai Ijazah Sarjana Muda khususnya. Semoga kita diberkati tuhan sentiasa. Sekian.

Terima Kasih.
Salam Sejahtera tuan,

Terima kasih atas sokongan tuan kepada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia. SPA Malaysia sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan dan idea penambahbaikan demi peningkatan kualiti perkhidmatan kepada para pelanggan SPA. Penghargaan tuan amatlah kami hargai.

Sekian, terima kasih.

Unit Perhubungan Korporat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia
2. SHEREEN MANESH BINTI ABDULLAH Saya telah mendaftar untuk spa volunteer bagaimana nak memastikan pendaftaran saya itu telah mendapat pengesahan dari pihak spa volunteer? terima kasih. Salam sejahtera,

Terima kasih kerana menggunakan sistem epertanyaan. Untuk makluman, pendaftaran saudari untuk menjadi ahli SPA Volunteer (SPAVOL) telah diterima dan berstatus 'aktif'. Saudari boleh menyemak pengesahan pendaftaran di Portal SPA. Saudari juga boleh like page Facebook SPAVOL dan follow Instagram SPAVOL untuk mengetahui aktiviti SPAVOL dimasa akan datang.

Sekian, Terima kasih.

Unit Perhubungan Korporat
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia
3. CINDY YEO SIAW HUI Selamat malam, Tuan/Puan.

Untuk tahun baru, portal SPA juga perlu ada penambahbaikan baru. Oleh itu, saya menyuarakan pendapat saya di sini.

Saya telah lama membuat permohonan jawatan kosong di SPA, tapi malangnya, saya sering dikecewakan dengan komen tidak melepasi tapisan. Kriteria apa yang menyebabkan saya gagal melepasi tapisan?

Sila beri jawapan yang lebih specifik agar saya tahu kriteria apa yang diwajibkan untuk jawatan yang dipohon.

Sekian, terima kasih.
Salam Sejahtera dan Salam 1 Malaysia

Tuan/Puan,

1. Terlebih dahulu pihak Suruhanjaya Perkhidmatan Awam Malaysia (SPA) ingin mengucapkan terima kasih di atas kesungguhan tuan/puan ingin berkhidmat dalam perkhidmatan awam. Semakan mendapati jawatan yang dimohon tidak melepasi tapisan yang ditetapkan setakat ini. Persaingan yang sengit di kalangan pemohon juga antara penyebab perkara ini berlaku. Apabila terlalu ramai pemohon memohon jawatan yang sama, tapisan yang lebih ketat/halus akan dipertimbangkan.

2. Untuk makluman tuan/puan, Suruhanjaya ini mempunyai prosedur dan peraturan tertentu dalam urusan pengambilan. Semua permohonan akan ditapis secara adil dan saksama. Tapisan dari segi gred mata pelajaran /CGPA/bidang pengkhususan/kemahiran profesional dan syarat yang dikenakan oleh Kementerian /Jabatan bagi memilih calon yang terbaik bagi mengisi kekosongan jawatan tersebut.

3. Selain itu, punca lain yang menyebabkan jawatan yang dimohon tidak melepasi tapisan yang ditetapkan adalah kerana kekerapan calon dalam mengemaskini borang pendaftaran juga boleh menjejaskan urusan di peringkat tapisan. Pengemaskinian borang akan menyebabkan tarikh permohonan akan berubah mengikut yang terkini. Oleh itu, sebaiknya calon tidak terlalu kerap mengemaskini borang pendaftaran dan menunggu sehingga tarikh permohonan luput boleh mengemaskini permohonan (jika tiada sebarang perubahan maklumat/jawatan yang ingin dilakukan).

4. Namun begitu, jika tuan/puan ingin mengetahui dengan lebih lanjut mengenai permohonan tuan/puan yang tidak melepasi syarat semasa yang ditetapkan Suruhanjaya, sila hubungi Bahagian Pengambilan Khas (Unit Proses) di talian 03-8885 6256 / 6261 / 6280 / 6248 atau 03-8880 6451 (pengambilan bagi Gred 19 ke bawah), (Unit Separa Perubatan) di talian 03-8885 6254 / 6281 / 6295 / 6264 / 6267 atau 03-8880 6435 / 6436 (pengambilan Separa Perubatan Gred 29 dan 19), Bahagian Pengambilan (Unit Proses) di talian 03-8885 6364 / 6370 / 6345 / 6259 / 6355 / 6362 / 6128 / 6146 / 6374 (pengambilan bagi Gred 29 ke atas) atau (Unit Perubatan) di talian 03-8885 6313 / 6338 / 6372 (pengambilan bagi Gred 41).

5. Diharapkan tuan/puan tidak berputus asa memandangkan urusan pengambilan yang dijalankan oleh SPA adalah adil dan telus berasaskan prosedur pengambilan yang diamalkannya. Hanya calon yang berjaya melepasi tapisan akan dipanggil temu duga. Semoga berjaya!

Sekian, terima kasih.
4. HAINAH BINTI DILIS Saya terlupa kata laluan. Saya masuk dlm laman lupa kata laluan dan semua maklumat sudah saya isi tetapi ianya tiada perubahan.. dalam keterangan ic salah dan nama ibu salah tetapi maklumat saya isi sudah betul.. tolong reset akaun saya kembali.. Salam sejahtera, Tuan/Puan/Cik,

Sekiranya terlupa kata laluan, sila klik pautan LUPA KATA LALUAN dan anda boleh memilih reset kata laluan menggunakan dua pilihan iaitu:-

i. Nama Ibu (tidak perlu binti) dan Negeri Kelahiran Calon

ii. Alamat Pada Kad Pengenalan

Secara automatik pilihan (i) akan dipilih. Jika anda ingin mengubah pada pilihan (ii), sila tukar pilihan anda di medan Jenis Soalan Keselamatan.

Bagi pilihan (i), anda diminta memasukkan Kad Pengenalan dan Nama Penuh (seperti di dalam Kad Pengenalan).Masukkan nama pertama ibu dan negeri kelahiran anda. Kemudian masukkan kata laluan baharu (minima 8 aksara), sahkan kata laluan, masukkan Kod Keselamatan (case sensitive) dan klik HANTAR. Anda perlu mengingati nama pertama ibu (first name tanpa last name) dan negeri kelahiran sama seperti yang didaftarkan semasa pendaftaran MyID.

Bagi pilihan (ii), anda diminta masukkan alamat anda sama seperti di dalam Kad Pengenalan.

Pastikan semua medan bertanda * diisi. Selepas semua medan diisi, klik butang HANTAR. Anda boleh log masuk terus ke SPA8i sekiranya reset kata laluan berjaya.

Terima kasih.